zwrotKto z nas nie zetknął się z sytuacją zakupienia przez Internet towaru niezgodnego z umową czy też z ujawnieniem się wad towaru podczas jego użytkowania? Nie ma co jednak załamywać rąk i godzić się na zmarnowanie wydanych pieniędzy. Taki towar bowiem podlega reklamacji. Jakie mamy wówczas możliwości?

Zwrot wadliwego towaru zakupionego przez Internet – czy to możliwe?

Kupując online trzeba liczyć się z tym, że możemy trafić na produkt nieodpowiadający opisowi, wymogom technicznym czy naszym indywidualnym oczekiwaniom. Okazuje się jednak, że mamy sporo możliwości odnośnie zwrotu towaru. Przy reklamacji wadliwego produktu można wybrać jedno z czerech dostępnych roszczeń, które przysługują nam w ramach rękojmi. Chodzi tutaj o wymianę towaru na nowy, nieodpłatną naprawę towaru, obniżenie jego ceny czy też odstąpienie od umowy. To na które rozwiązanie się zdecydujemy, zależy od nas, jednakże sprzedawca ma prawo odmówić wybranego przez nas wariantu, gdyż będzie on dążył do poniesienia jak najmniejszych kosztów.

Okres ochrony towaru

Jeśli zdecydujemy się na roszczenie oparte na podstawie rękojmi, to okres domniemanego istnienia wady przedłuża się do dwunastu miesięcy. Oznacza to, że wada towaru może ujawnić się w przeciągu dwunastu miesięcy od dnia wydania towaru. Dzięki temu sprzedawca traci możliwość przerzucenia winy na konsumenta i będzie musiał udowodnić, że produkt nie był wadliwy w momencie sprzedaży.

Należy też wiedzieć, że w przypadku zakupów dokonywanych w Sieci mamy dziesięć dni na zastanowienie się, czy produkt spełnia nasze oczekiwania. Jeśli zakupiony produkt nas nie satysfakcjonuje, mamy prawo do zwrotu towaru bez potrzeby podawania przyczyny.

Kto ponosi koszty przesyłki za odesłanie wadliwego towaru?

Niezależnie od tego czy zdecydujemy się na zwrot towaru w ramach reklamacji czy rękojmi, naszym obowiązkiem jest dostarczenie sprzedawcy wadliwego towaru. Składając reklamację z tytułu rękojmi, należy liczyć się z tym, że sprzedawca ma czternaście dni na odpowiedź i ustosunkowanie się do naszych żądań. Jeśli do tego czasu nie otrzymamy odpowiedzi, to automatycznie reklamacja zostaje uznana za przyjętą przez sprzedawcę. Wówczas mamy prawo do zażądania od niego zwrotu kosztów za przesyłkę oraz tych związanych z ubezpieczeniem wysłanego przez nas towaru.