zakupy-przez-internetLubisz robić zakupy w sieci? Szacuje się, że już nawet połowa Polaków woli korzystać z wirtualnych koszyków. Sklepy internetowe przyciągają niskimi cenami, szerokim asortymentem oraz dużą ilością ofert promocyjnych. O czym warto pamiętać, aby zakupy online byłe nie tylko przyjemne, ale przede wszystkim – bezpieczne?

Prawa konsumenta

Klientom robiącym zakupy przez internet przysługuje szereg praw, z którymi warto się zapoznać jeszcze zanim zaczniemy wrzucać produkty do wirtualnego koszyka. Jednym z najważniejszych praw jest z pewnością możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia. Zazwyczaj przedsiębiorcy liczą powyższy okres od momentu, gdy odbierzemy przesyłkę. Co istotne, nie musimy podawać przyczyny zwrotu, jednak produkt nie może nosić śladów użytkowania, powinien posiadać metki i być zapakowany w oryginalne pudełko (jeśli zostało dołączone). Sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o terminie i sposobie wykonania prawa odstąpienia od umowy. Zgodnie z prawem przedsiębiorca może od nas wymagać poniesienia opłaty za odesłanie towaru, jednak obecnie wiele sklepów zapewnia swoim klientom darmową przesyłkę i zwrot, co jeszcze skuteczniej zachęca do robienia zakupów w sieci.

Uszkodzony towar

W związku z tym, że produkty zamawiane w sieci muszą przejść czasami długą drogę, aby do nas dotrzeć, zdarza się, że w trakcie transportu ulegają zniszczeniu. Bez względu na to, co wpłynęło na uszkodzenie towaru (nieuwaga firmy przewozowej, złe opakowanie itp.), zgodnie z prawem winę za ten fakt zawsze ponosi sprzedawca. Jeśli odbieramy przesyłkę od kuriera, należy dokładnie sprawdzić jej zawartość, a jeśli zamówiony przedmiot jest uszkodzony, spisać stosowny protokół. Zdarza się jednak, że odbieramy zamówienie w sklepie stacjonarnym lub paczkomacie i dopiero po otwarciu okazuje się, że towar jest zniszczony. Wówczas mamy prawo złożyć reklamację i domagać się naprawy uszkodzonej rzeczy, wymiany jej na nową lub zwrotu pieniędzy.

Przeczytaj regulamin

Zanim zrobimy zakupy w wybranym sklepie internetowym, powinniśmy dokładnie sprawdzić wiarygodność sprzedawcy. W tym celu należy zweryfikować, czy przedsiębiorca podaje wszystkie dane kontaktowe i rejestrowe. Następnie warto zapoznać się z opiniami klientów, którzy korzystali już z usług danego sprzedawcy. Co prawda firmy same generują pozytywne wpisy na swój temat, dlatego najlepiej wykorzystać w tym celu media społecznościowe oraz renomowane serwisy z opiniami. Pamiętajmy również, aby zawsze czytać regulamin obowiązujący w sklepie. Jeśli dokument zawiera niekorzystne dla nas klauzule lub zapisy niezgodne z prawem, najlepiej zrezygnować z zakupów w tym miejscu.