gwarancjaPrzy zakupie artykułów gospodarstwa domowego lub różnego typu sprzętów elektronicznych, często od sprzedawcy możemy usłyszeć zapytanie o chęć wykupienia rozszerzonej gwarancji. Na czym tak naprawdę ona polega? I czy warto ją zakupić? Sprawdźmy.

Rozszerzona gwarancja – o co chodzi?

Rozszerzona gwarancja – która jest proponowana przez sprzedawców w większości sklepów a RTV i AGD – nie stanowi nic innego, jak przedłużony okres gwarancyjny, który umożliwia klientowi- przy uszkodzeniu urządzenia – dodatkową ochronę, gdy przeminie już okres standardowej gwarancji.

Gwarancja rozszerzona, a gwarancja standardowa różnią się między sobą w kilku istotnych kwestiach. Warto zdawać sobie z nich sprawę przed podjęciem decyzji o wykupieniu dodatkowego ubezpieczenia:

  • gwarancja rozszerzona to ubezpieczenie zawierane z firmą ubezpieczeniową, a nie firmą, która wyprodukowała dany produkt; sklep, w którym kupujemy urządzenie, jest jedynie pośrednikiem w jego (ubezpieczenia) dostarczeniu,
  • w zakres rozszerzonej gwarancji nie wchodzą żadne uszkodzenia spowodowane jego nieprawidłowym używaniem, bądź też te wynikłe na skutek działania mechanicznego,
    sprzedający pozbywa się odpowiedzialności za wady ukryte urządzenia, na rzecz ubezpieczyciela,
  • konsument nie może wybrać, z którym ubezpieczycielem zostanie podpisana umowa na rozszerzoną gwarancję – o tym decyduje sklep.

Na jaki okres? I ile to kosztuje?

W zależności od okresu, na jaki chcemy wykupić dodatkowe ubezpieczenie w postaci rozszerzonej gwarancji, w takiej kwocie obowiązywać nas będzie dodatkowa za nie opłata. Standardowo okres ten wynosi od jednego do trzech lat, a w przypadku większych artykułów nawet więcej. Koszt wykupienia ubezpieczenie jest również zależny od wartości urządzenia.

Czy rozszerzona gwarancja się opłaca?

Trudno ukryć, że koszt zakupu urządzenia będzie znacznie wyższy, niż miałoby to miejsce bez wykupienia ubezpieczenia. To dla wielu osób może okazać się już faktorem bezsprzecznie wykluczającym zdecydowanie się na nie. Przekonujący może dla kupującego zdawać się argument o tym, że sprzęty często ulegają zepsuciu już po okresie gwarancyjnym. Jednak uzyskanie odszkodowania, nawet przy zakupie rozszerzonej gwarancji, może w wielu przypadkach okazać się niezwykle trudne ze względu na regulamin ubezpieczenia.