zdrowiePrzełom zimy i wiosny to ciężki okres dla ludzkiego organizmu. Pomimo iż wiosna budzi się do życia, to większość osób odczuwa zmęczenie, senność, problemy z koncentracją, zmienność nastrojów oraz nasilające się przeziębienia. To przesilenie wiosenne, które dotyka niemal każdego. Jak sobie z nim radzić? Przede wszystkim wzmocnić odporność.

 

Zdrowa dieta

Jednym z podstawowych sposobów na wzmocnienie odporności i walkę z przesileniem wiosennym jest wprowadzenie do codziennego jadłospisu zdrowej i zbilansowanej diety. Potrawy spożywane zimą często są sycące i rozgrzewające, a tym samym pozbawione wystarczającej ilości witamin i minerałów. Pierwsze dni wiosny to doskonały czas na zmianę przyzwyczajeń żywieniowych. Dieta łagodząca przesilenie wiosenne powinna być bogata przede wszystkim w witaminy C i B, błonnik, pełnowartościowe białko oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Dlatego w jadłospisie wiosennym powinny znaleźć się cytrusy, kiszonki, kiwi, ryby, pestki dyni i słonecznika, migdały, orzechy, chude mięso, twarogi, kefiry, kasze, brązowy ryż oraz warzywa. Optymalna dieta wiosenna powinna być zróżnicowana, zbilansowana pod kątem równowagi zasadowo – kwasowej oraz charakteryzująca się niskim indeksem glikemicznym. Dodatkowo nie wolno zapominać o spożywaniu odpowiedniej ilości płynów, które pomagają nawodnić organizm oraz usunąć z niego wszelkie toksyny. W niektórych przypadkach można wspomóc się suplementami diety, które wzmocnią naturalną odporność organizmu.

 

Codzienna porcja aktywności fizycznej

Nic tak nie wzmacnia odporności jak regularna aktywność fizyczna – zwłaszcza na świeżym powietrzu. Spacery, rower, bieganie czy nordic walking to tylko niektóre z propozycji sportów, które warto uprawiać, aby skutecznie walczyć z przesileniem wiosennym. Aktywność fizyczna tego typu nie tylko wzmocni organizm, poprawi kondycję oraz skutecznie zlikwiduje nadprogramowe kilogramy, ale także dotleni ciało oraz umysł i pozwoli cieszyć się pierwszymi ciepłymi promieniami słońca, które zdecydowanie poprawią samopoczucie. Warto też ćwiczyć w domu, gdyż poranna gimnastyka potrafi zdziałać cuda – nie tylko skutecznie obudzi, ale także podniesie poziom endorfin i zapewni energię na cały dzień.

 

Przygotowanie ciała do lata

Przesilenie wiosenne – oprócz typowego zmęczenia i obniżenia nastroju – przynosi także niekorzystne zmiany w kondycji skóry, która jest poszarzała, wiotka, mało nawilżona i często zanieczyszczona. Dlatego w pierwszym okresie wiosny należy o nią zadbać w szczególny sposób. Podstawa pielęgnacji w tym okresie to zabiegi detoksykujące, dotleniające i złuszczające, które poprawią koloryt skóry, zlikwidują objawy zmęczenia oraz pomogą pozbyć się drobnych zmarszczek i przebarwień.

 

Wiosna to niewątpliwie najpiękniejsza pora roku – coraz dłuższe i cieplejsze dni oraz budząca się do życia przyroda sprawia, iż człowiek budzi się z zimowego marazmu. Wprawdzie przesilenie wiosenne potrafi skutecznie obniżyć nastrój, to jednak istnieją skuteczne sposoby, aby zminimalizować jego skutki. Wzmocnienie odporności i zadbanie o siebie to podstawowa recepta na wiosenną energię.

 

Źródło:

https://portal.abczdrowie.pl/obudz-odpornosc-na-wiosne